10 gode råd til mindfulness i hverdagen

Her følger 10 gode råd til mindfulness i hverdagen. En række gode råd og opmærksomheder som du kan tage med dig i hverdagens arbejdsliv, for at forebygge stress eller pres og holde fast i din evne til at være tilstede her og nu. Vælg et par stykker ud, som du tænker nemt kan implementeres i din hverdag som den ser ud lige nu:

  1. Giv dig tid til at være stille hver morgen 5-30 min. Du kan sidde eller ligge og være med dig selv, lade blikket flyde ud af vinduet, lytte til lydene omkring dig eller gå en langsom stille tur.

  1. Når du står og venter på offentlig transport, låser din cykel op eller er på vej ind i din bil, så prøv i stilhed at blive opmærksom på din vejrtrækning.

  1. Når du kører i bil, sidder i tog, bus eller på cykel, så læg mærke til de spændinger der er i din krop. Spænder du mens du cykler eller kører bil? Spænder du mens du sidder i tog eller bus? Bliv opmærksom på dine spændinger i kroppen, slap af og mærk forskellen.

  1. Vær opmærksom på din vejrtrækning og på himlen, træerne og dit sinds tilstand når du holder for rødt eller i sidder i kø.

  1. Når du sidder ved dit skrivebord, din computer etc. Så læg mærke til sansefornemmelserne i din krop. Vær bevidst om at give slip på spændinger i kroppen og slappe af i din krop.

  1. Brug dine pauser i løbet af dagen til virkelig at lade op og ikke bare holde pause. Du kan fx gå en tur uden for  i 5 min. i stedet for at tage endnu en kop kaffe – tænk på hvad der kan lade dig op. Lidt strækøvelser måske…

  1. Beslut dig for at stoppe op 1-3 minutter hver time, hvor du er bevidst om din vejrtrækning og sansefornemmelserne i din krop. Lad dit sind falde til ro og organisere sig eller genvinde fatningen, som det passer til dig lige nu.

  1. Nyd naturen når du kan. Gå tur eller stil dig i nærheden af et træ, græs eller vand. Tag luften og naturen ind i store drag og lad roen og enkelheden smitte af på dig.

  1. Brug de køer du havner i, i din hverdag som en mulighed for at centrere dig selv.

  1. Når dagen slutter så se tilbage på dagens aktiviteter og opgaver og klap dig selv på skulderen for det du har nået – og lav så en liste for i morgen. Du har lavet nok for i dag og skal hjem og holde fri :-)

Share Button