Hvad er mindfulness? Mindfulness er en meditationsretning der træner dine mentale evner henimod en større opmærksomhed . Mindfulness træning er mental fitness der handler om at være bevidst nærværende – privat og på dit arbejde. Mindfulness er en måde at forholde sig til hvad der sker i dig selv og hvad der sker i dit liv og i verden i det hele taget.

Når du er mindful tager du ansvar for tanker, følelser og kropslige fornemmelser som du oplever dem lige her og nu – det er ikke nødvendigvis behageligt, men ved at være opmærksom på en ikke-dømmende måde lærer du efterhånden at acceptere dig selv, blive i stand til at acceptere det du ikke kan gøre noget ved og bruge din energi konstruktivt der, hvor du har handlemuligheder i forhold til dig selv og dit arbejdsliv.

Større klarhed er en uundgåelig del af mindfulness træning.

mbsrHvad er Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)?

MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) er et otte ugers kursus udviklet af professor Jon Kabat-Zinn ved Massachusetts hospital 1979. Mange tusinde mennesker har fulgt MBSR programmet i USA og resten af verden. Metoden er forskningsmæssigt dokumenteret, hvilket er årsagen til, at vi har valgt at uddanne os ved Center for Mindfulness i Massachusetts, USA, der har Jon Kabat-Zinn som en af hovedkræfterne. Det forskningsmæssige og den veldokumenterede effekt har været væsentlig for os i valget med at arbejde med netop denne metode.

MBSR er et forløb over 8 uger, hvor det helt centrale er daglige øvelser i mindfulness meditation, altså øvelser i at være bevidst nærværende. Med lidt andre ord – at du er opmærksom på dig selv her og nu, fra øjeblik til øjeblik på en ikke-dømmende måde. Det kan lyde abstrakt, men teknikkerne er enkle og i praksis udfordrende. Vi kan alle være bevidst nærværende. Det handler i høj grad om at finde om bag alle vores filtre af tanker og følelser, og gennem vedholdende træning vil du skabe større ro i dit sind og reducere de stress-symptomer du måtte have.

“Et virkelig tankevækkende forløb, hvor fordybelse, nærvær og selvindsigt er i fokus. Jeg er meget overrasket over, hvor meget jeg kan bruge mindfulness i alle facetter af mit liv.”Liv Trolle, salgsudviklingschef, Berendsen Textil Service

Personligt udbytte af et mindfulness forløb

  • Klarhed
  • Større ro i sindet
  • Redskaber til at prioritere og tænke mere klart i pressede situationer
  • Bedre søvn
  • Viden om hvordan du hurtigt kan skabe ro i dit system
  • Større nærvær og bevidsthed omkring dig selv
  • Mere positivitet og glæde
  • Styrket evne til at respondere konstruktivt i stedet for at reagere automatisk
  • Praktiske øvelser og lydfiler som giver dig tryghed i altid at have relevante redskaber ved hånden

Virksomhedens udbytte af investeringen

  • En bevidsthed omkring personlige udfordringer og redskaber til at arbejde med dem.
  • Større evne til at håndtere pressede situationer
  • Bedre evne til at prioritere arbejdsopgaver og holde fokus
  • Mere konstruktiv kommunikation
  • En evne til at koncentrere sig og bevare roen og overblikket

8 ugers MBSR forløbMindfulness weekendMindfulness på job

Share Button